Τα φαινόμενα ρατσισμού στο χώρο της μόδας

 • Diversity  • Τα φαινόμενα ρατσισμού στο χώρο της μόδας

Τα φαινόμενα ρατσισμού στο χώρο της μόδας

Μόδα και Ρατσισμός. Δύο έννοιες θεωρητικά ασύμβατες, οι οποίες όμως στην πραγματικότητα συναντούν συχνά η μία την άλλη προκαλώντας έντονες αντιδράσεις. Η κοινωνία της μόδας είναι μια μικρογραφία της παγκόσμιας κοινωνίας σε όλα τα επίπεδα.

Ο ρατσισμός, οι προκαταλήψεις και οι φυλετικές διακρίσεις δεν έχουν θέση σε έναν επαγγελματικό χώρο δημιουργικό και φιλικό απέναντι στην διαφορετικότητα, σε έναν χώρο που προασπίζεται την ελευθερία της έκφρασης και όχι την καταπίεσή της.

Ωστόσο, ο χώρος της μόδας, όσο κι αν προσπαθεί να αλλάξει πρόσωπο, είναι γνωστός για τα στερεότυπα που προωθεί. Δεν παρέχει ίσες ευκαιρίες σε όλους, περιορίζοντας σημαντικά εκείνες των μαύρων εργαζομένων του χώρου, ενώ συχνά απευθύνεται σε συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτών.

JOHN GALLIANO

Ένα από τα πολλά παραδείγματα είναι, η απόλυση του John Galliano από τον οίκο Dior, η δημόσια κατακραυγή του και εν τέλει ο εξοστρακισμός του. Το video με την εικόνα του διάσημου μόδιστρου να εκτοξεύει ρατσιστικά αντισημιτικά σχόλια σε κατάσταση μέθης έκανε το γύρο του κόσμου και μέσα σε λίγες ημέρες και κατέστρεψε την καριέρα του.

Σήμερα, ο Galliano ακόμη πασχίζει να διορθώσει την εικόνα του, δίνοντας συνεντεύξεις για τα προβλήματα εθισμού του, ενώ οι φοιτητές του κολεγίου Parson’s αρνήθηκαν να τον δεχτούν ως καθηγητή τους και ο οίκος Oscar De la Renta ανακοίνωσε την ακύρωση της συνεργασίας τους.

ΤΟ T-SHIRT ΤΟΥ ΟΙΚΟΥ MARC BY MARC JACOBS

Λίγο καιρό πριν, ένα ακόμη συμβάν προκάλεσε συζητήσεις.

Αυτή τη φορά στο επίκεντρο βρέθηκε ο Marc Jacobs και μια δημιουργία από την τελευταία συλλογή του label Marc by Marc Jacobs. Πρόκειται για ένα απλό λευκό T-shirt με μία στάμπα στην οποία φιγουράρουν δύο αρβύλες. Φαινομενικά αθώο, και ως τέτοιο θα φοριόταν από τους καταναλωτές όλου του κόσμου. Αν φυσικά δεν αποτελούσε πιστή αναπαράσταση ενός γραφικού που χρησιμοποιήθηκε το 1987 για πρώτη φορά στο εξώφυλλο του album «Boots and Braces» του νεο-ναζιστικού συγκροτήματος Skrewdriver.

Το επίμαχο T-shirt των 68 δολαρίων αποσύρθηκε αμέσως από την αγορά και εκπρόσωποι του label έσπευσαν να διευκρινίσουν ότι «δεν υπήρξε καμία πρόθεση αναφοράς στο συγκεκριμένο rock group ούτε το T-shirt αποτελούσε κάποια δήλωση της εταιρίας».

Photo via Daily Mail

ΤΟ ΠΟΥΛΟΒΕΡ GUCCI

Ο ιταλικός οίκος μόδας Gucci αναγκάστηκε να αποσύρει από την αγορά ένα μαύρο πουλόβερ με μακρύ λαιμό το οποίο στολίζει ένα μεγάλο στόμα με κόκκινα χείλη, αφού κατηγορήθηκε για ρατσισμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

O μακρύς λαιμός του επίμαχου μαύρου πουλόβερ, ο οποίος φτάνει μέχρι το μέσον του προσώπου καλύπτοντας και τη μύτη, έχει ένα άνοιγμα στο σημείο του στόματος στο περίγραμμά του οποίου διαγράφονται χοντρά κόκκινα χείλη.

Η Gucci ζητεί συγγνώμη για την ενόχληση που προκάλεσε με αυτό το πουλόβερ. Επιβεβαιώνουμε ότι το προϊόν αποσύρθηκε αμέσως από όλα τα καταστήματά μας και από τον ιστότοπό μας.

Gucci on Twitter
Photo via NY Times

Η NAOMI CAMPBELL

Από την Naomi Campbell ως την Jourdan Dunn, αρκετά top models έχουν κατά καιρούς διαμαρτυρηθεί για τον ρατσισμό που δέχονται τα έγχρωμα μοντέλα αλλά και για ρατσιστικές συμπεριφορές στο λαμπερό κόσμο της μόδας. Εύκολα μπαίνει κανείς στον πειρασμό να πανηγυρίσει την ορθότητα του συστήματος της μόδας, αλλά μήπως τα μοντέλα με σκούρη επιδερμίδα έχουν αντίθετη άποψη;

Η Naomi Campbell σίγουρα έχει και την διατύπωσε με έμφαση κατά την πρόσφατη Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Channel 4 ανέφερε ενδεικτικά ότι στην τελευταία Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης, το ποσοστό των μαύρων μοντέλων ήταν μόλις 6% και των μοντέλων ασιατικής καταγωγής 9%.

“Η βιομηχανία της μόδας είναι σήμερα ακόμη πιο ρατσιστική από ότι ήταν όταν πρωτο-ξεκίνησε την δεκαετία του ’80” συμπλήρωσε το μοντέλο που παράλληλα δημιούργησε την αντίστοιχη καμπάνια ενημέρωσης για το θέμα με τίτλο Diversity Coalition.

Η βιομηχανία της μόδας είναι σήμερα ακόμη πιο ρατσιστική από ότι ήταν όταν πρωτο-ξεκίνησε την δεκαετία του ’80.

Naomi Campbell, London Fashion Week

Ο ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΣΤΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

Όταν η ολλανδική έκδοση του πιο γνωστού περιοδικού μόδας στον κόσμο, Vogue, αποφάσισε αντί να χρησιμοποιήσει έγχρωμα μοντέλα να βάψει μαύρο το πρόσωπο λευκών γυναικών, τότε χρήστες του διαδικτύου, αναγνώστες, bloggers και κινήματα για τα δικαιώματα αντέδρασαν οργισμένα.

Μάλιστα, δεν ήταν η πρώτη φορά, καθώς και παλιότερα το ολλανδικό περιοδικό Numéro παρουσίασε μια σειρά φωτογραφιών η οποία, ενώ είχε τίτλο African Queen, είχε για πρωταγωνίστρια μια νεαρή λευκή γυναίκα βαμμένη ολόκληρη με μαύρο χρώμα.

Τελευταίο εξοργιστικό περιστατικό ήταν αυτό του περιοδικού Garage το οποίο στο πρώτο του τεύχος επέλεξε να προβάλει τη σύντροφο του Ρώσου επιχειρηματία και δισεκατομμυριούχου Abramovich να κάθεται πάνω σε μια ανθρώπινη καρέκλα. Συγκεκριμένα, η “καρέκλα” ήταν μία μαύρη ημίγυμνη γυναικεία φιγούρα, που βρίσκεται ανάσκελα με τα γόνατα λυγισμένα ώστε να σχηματίζουν την πλάτη της καρέκλας. Για ρατσισμό έκαναν λόγο και άλλα μέσα ενημέρωσης, καθώς και χιλιάδες χρήστες του διαδικτύου, αναγκάζοντας το περιοδικό να αποσύρει την φωτογραφία από την online έκδοση και να απολογηθεί δημόσια.

Το μοντέλο Ondria Hardin ποζάρει ως μαύρη African Queen / photo via Huffpost

H ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ GEORGE FLOYD

Το Συμβούλιο Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής (CFDA) έχει σχεδιάσει αρκετές πρωτοβουλίες που στοχεύουν στην υλοποίηση συστημικών αλλαγών υπό το φως των «θλιβερών πράξεων ρατσισμού και βίας» που διαδραματίζονται στις ΗΠΑ τις τελευταίες μέρες, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του συμβουλίου Τοm Ford.

Eταιρείες και άνθρωποι τάσσονται υπέρ της παραπάνω άποψης σε όλο τον κόσμο, αντιδρώντας στη δολοφονία του George Floyd, του αφροαμερικανού που σκοτώθηκε την ώρα της σύλληψης από αστυνομικό στη Μινεάπολη και άλλων ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους άδικα από αστυνομική βία.

Μεταξύ των πρωτοβουλιών, ο οργανισμός σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα απασχόλησης για να βοηθήσει ταλαντούχους μαύρους σχεδιαστές μόδας, ένα πρόγραμμα καθοδήγησης επικεντρωμένο σε μαύρους σπουδαστές καθώς και να ξεκινήσει δωρεές σε οργανώσεις που βοηθούν τη μαύρη κοινότητα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Demna Gvasalia, ο creative director του οίκου Vetements και του οίκου Balenciaga, εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για την ομοιογένεια που υπάρχει στις πασαρέλες. Σε μια συνέντευξή του στο μέσο The Telegraph, αναφέρει: “Τα κριτήριά μας για την επιλογή μοντέλων βασίζεται αποκλειστικά στην ιδέα της διαφορετικότητας του χαρακτήρα. Είχαμε πολύ διαφορετικούς τύπους κοριτσιών”.

Η ξεκάθαρη φωνή ενάντια στη φυλετική αδικία, τη μισαλλοδοξία και το μίσος είναι το πρώτο βήμα για την εξάλειψη του ρατσισμού στο χώρο της μόδας, αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. Μετά από μια ακόμη παράνομη δολοφονία ενός άοπλου αφροαμερικανού στα χέρια της αστυνομίας στις Ηνωμένες Πολιτείες, η βιομηχανία της μόδας έχει καθήκον προς τους καταναλωτές και την κοινωνία γενικότερα να χρησιμοποιήσει το προνόμιο της διαχρονικής επιρροής και δύναμής της για να δείξει το δρόμο για συστημικές και ουσιαστικές αλλαγές.


Cover Photo via Huffpost

Είμαι η Κερασία, είμαι Φιλόλογος με Master στις Δημόσιες Διεθνείς Σχέσεις και σπουδές στο Digital Marketing. Ανήκω στην ομάδα του pintolife γιατί πιστεύω ότι η απόλυτη εσωτερική και εξωτερική ομορφιά βρίσκεται στην διαφορετικότητα!

Proud Editor