Ιωάννα Μιχελάκου: “Οι νόρμες με απωθούν και με γοητεύει η διαφορετικότητα”

 • PintoLife  • Μόδα  • Ιωάννα Μιχελάκου: “Οι νόρμες με απωθούν και με γοητεύει η διαφορετικότητα”
ioanna michelakou

Ιωάννα Μιχελάκου: “Οι νόρμες με απωθούν και με γοητεύει η διαφορετικότητα”

Η Ιωάννα είναι ένας άνθρωπος που θαυμάζω. Είναι από εκείνους τους ανθρώπους, που αν είσαι τυχερός στη ζωή σου και τους γνωρίσεις, θα είναι από αυτούς που θα σου δείξουν πόσο πιστεύουν σε εσένα και αυτό ίσως καθορίσει πολλά. Για μένα σήμαινε και σημαίνει πολλά. Η Ιωάννα αγόρασε το πρώτο της περιοδικό όταν ήταν 8 με τα χρήματα που αντιστοιχούσαν σε πατατάκια  στα διαλείμματα  για ένα μήνα. Αδυνατώντας να αποφασίσει τι της αρέσει περισσότερο ανάμεσα στη λογοτεχνία, τη μουσική, τη ζωγραφική, τη φωτογραφία, την αρχιτεκτονική, τη μόδα, την κουζίνα, τα ταξίδια ή τις ξένες γλώσσες,  άρχισε να γράφει στο ΚΛΙΚ ενώ σπούδαζε Γερμανική Φιλολογία, και βρήκε στα περιοδικά  τον ιδανικό συνδυασμό για όλα όσα παθιάζεται. Συμμετείχε στη γέννηση του Nitro, του Symbol και του Cosmopolitan και υπήρξε διευθύντρια Σύνταξης του Marie Claire. Τα τελευταία χρόνια διηύθυνε μερικά από τα ισχυρότερα γυναικεία websites , ανάμεσά τους τα jenny.gr, instyle.gr, gynaikamagazine.gr, καθώς η τεχνολογία είναι αυτό που την κερδίζει περισσότερο αυτή τη στιγμή. 

Η Ιωάννα είναι από τους ανθρώπους που έχουν να πούνε πολλά ή πάρα πολλά για τη διαφορετικότητα στον χώρο των media. Και κάπως έτσι ετοιμάστηκε η παρακάτω συνέντευξη. Μπορείς να βρεις την Ιωάννα στο Instagram/ @Now_Iam.

Πώς αντιλαμβάνεσαι τη διαφορετικότητα ως Ιωάννα αλλά και ως επαγγελματίας στο χώρο των media;

Είμαστε όλοι διαφορετικοί μεταξύ μας με τον ένα ή άλλο τρόπο. Την ίδια στιγμή έχουμε βαφτίσει «διαφορετικό» οτιδήποτε δεν ακολουθεί την νόρμα, τα πρότυπα δηλαδή του τι σημαίνει όμορφος ή ικανός ή σωματικά ή συναισθηματικά υγιής, που μια κοινωνία θέτει, για διάφορους λόγους.
Οι νόρμες και τα πρότυπα με απωθούν προσωπικά και με γοητεύει περισσότερο η διαφορετικότητα. Επειδή είναι αληθινή, είναι καθημερινή, είναι παντού γύρω μου.

Πιστεύεις πως το Diversity είναι ένας όρος που έχει κερδίσει την ουσιαστική προσοχή των media ή είναι απλώς ένα trend;

Τα media πάντα αναζητούσαν και αναζητούν το διαφορετικό, η διαφορετικότητα ήταν και είναι news. Και πάντα διαβάζεται. Αυτό που έχει αλλάξει δεν είναι τόσο η στάση των media ή των αναγνωστριών, όσο το ότι οι άνθρωποι προβάλλουν πλέον την διαφορετικότητά τους.

Από τη μια, ακριβώς επειδή η έννοια των media έχει αλλάξει -πλέον ενσωματώθηκαν και τα sοcial media στα παραδοσιακά media, οι άνθρωποι με κάποια διαφορετικότητα βρήκαν εύκολα και βήμα αλλά και ανθρώπους με τους οποίους μοιράζονται κοινά βιώματα. Οπότε μάλλον η διαφορετικότητα συνασπίστηκε γύρω από τον όρο diversity.

Ταυτόχρονα έχει αλλάξει και η ίδια η δομή και αντίληψη της κοινωνίας. Πολυφωνία, εκπαίδευση και ανοιχτότερα μυαλά, τεχνολογία, συναισθηματική εξέλιξη… Η αντίληψη της ομορφιάς ή της ικανότητας είναι πλέον διαφορετικές γιατί εξελιχθήκαμε ως είδος. Για παράδειγμα, ένας άνθρωπος με ειδικές ανάγκες μπορεί πολύ περισσότερο από παλιότερα να κάνει πράγματα. Δεν αποσύρεται γιατί δεν έχει τα μέσα να κινηθεί. Δεν χρειάζεται να σκάψει στο χωράφι για να προσφέρει στην κοινωνία. Σήμερα έχει την δυνατότητα να γίνει επιστήμονας, tech genius, ολυμπιονίκης, ό,τι θέλει.

Τα media πάντα αναζητούσαν και αναζητούν το διαφορετικό, η διαφορετικότητα ήταν και είναι news. Και πάντα διαβάζεται. Αυτό που έχει αλλάξει δεν είναι τόσο η στάση των media ή των αναγνωστριών, όσο το ότι οι άνθρωποι προβάλλουν πλέον την διαφορετικότητά τους.

Είναι γενικώς παραδεκτό πως τα Social Media έχουν δημιουργήσει πρότυπα τελειότητας, τα οποία δυσκολεύουν τον οποιοδήποτε χρήστη να αποδεχτεί τον εαυτό του όπως είναι. Ποιά είναι άποψἠ σου πάνω σε αυτό;

Τα social media έχουν δώσει βήμα σε κάθε έναν από εμάς να προβάλλει ό,τι και όπως θέλει. Τα social media δεν είναι παρά όλοι εμείς μαζί αλλά και χώρια. Ολοι εμείς λοιπόν εξακολουθούμε να θέτουμε ως πρότυπο οτιδήποτε είναι πιο σύνηθες στο μάτι, πιο οικείο σε εμάς, κάτι που κάναμε άλλωστε πάντα. Δεν είναι σύγχρονο φαινόμενο, έχει απλώς σύγχρονο τρόπο επικοινωνίας. Δεν φταίνε λοιπόν τα social media, εμείς τα χειριζόμαστε. Αρα το ερώτημα είναι γιατί συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε πρότυπα «τελειότητας». Νομίζω πως επειδή είναι πιο δύσκολο να βγεις από το κοπάδι, το ακολουθείς.Το διαφορετικό μας ξενίζει, μας τρομάζει, δεν μας είναι οικείο.

Στην πραγματικότητα θα έπρεπε να μας τρομάζει πιο πολύ η έννοια του πρότυπου, που δεν είναι παρά μια αγκύλωση και μια τεράστια ανασφάλεια πίσω από την οποία κρυβόμαστε.
Είναι λοιπόν θέμα προσωπικής εξέλιξης. Μια προσωπική εξέλιξη που ελπίζω να γίνεται όλο και πιο συλλογική.

Δεν φταίνε τα social media, εμείς τα χειριζόμαστε. Άρα το ερώτημα είναι, γιατί συνεχίζουμε να υποστηρίζουμε πρότυπα «τελειότητας». Νομίζω πως επειδή είναι πιο δύσκολο να βγεις από το κοπάδι, το ακολουθείς. Το διαφορετικό μας ξενίζει, μας τρομάζει, δεν μας είναι οικείο.

Τα τελευταία χρόνια έχει ενταχθεί ο όρος inclusivity στο χώρο της μόδας, της ομορφιάς και του επαγγελματικού προσανατολισμού. Ποιά είναι η δική σου άποψη γύρω από τη φιλοσοφία αυτή που απευθύνεται σε όλους, ανεξαρτήτου χρώματος, φυλής, φύλου, σημαδιών και γενικότερων ιδιαιτεροτήτων;

Αυθόρμητα μου βγαίνει να πω «καιρός ήταν». Ευτυχώς, ακριβώς επειδή οι άνθρωποι προβάλλουν πλέον την διαφορετικότητά τους, τα πρότυπα ομορφιάς είναι πλέον πολλά και όχι ένα. Υπάρχει πλέον ένα κοινό στο οποίο ο χώρος της μόδας και της ομορφιάς θέλει και πρέπει να μιλήσει διαφορετικά απ’ ό,τι έκανε μέχρι σήμερα. Γίνονται πράγματα, γίνονται κινήσεις σιγά σιγά. Βλέπεις brands μεγαθήρια να χρησιμοποιούν ως μοντέλα κορίτσια που δεν φοράνε ρούχα νούμερο μηδέν ή gay άνδρες για να διαφημίσουν μακιγιάζ. Αλλά έχει δρόμο ακόμα το θέμα.

Η εμπειρία σου στα έντυπα περιοδικά μόδας αλλά και τα γυναικεία websites είναι τεράστια. Θεωρείς πως σήμερα καταφέρνουν να περάσουν τα σωστά μηνύματα γύρω από τη διαφορετικότητα;

Σίγουρα τα περισσότερα από τα μέσα θέλουν να περάσουν το σωστό μήνυμα. Δεν τα καταφέρνουν πάντα ή όλα. Αν και η διαφορετικότητα ως concept προβάλλεται, συνεχίζει να προβάλεται ως κάτι το διαφορετικό ή ασυνήθιστο.

Το photoshop για παράδειγμα δεν έχει εκλείψει. Και μιλάω για το photoshop που σβήνει ρυτίδες ή κόβει κιλά. Ταυτόχρονα βλέπω δεκάδες κορίτσια να κάνουν το ίδιο στα προσωπικά τους προφίλ, στις selfies τους. Είναι ένα τεράστιο θέμα το αν το κοινό επηρρεάζει τα media ή τα media το κοινό, φαίνεται πως το ένα επηρρεάζει το άλλο. Αν για παράδειγμα ένα μεγάλο γυναικείο περιοδικό βάλει στο εξώφυλλό του μια σταρ με τις ρυτίδες της και την κυταρίττιδά της, πρώτο το κοινό θα την κατακρίνει παύλα κουτσομπολέψει. Θα λέει η γυναίκα κάτι σοβαρό και θα υπάρχουν αναγνώστριες που θα σχολιάζουν τη ρυτίδα. Οσο όμως τα περιοδικά συνεχίζουν να προβάλλουν πρότυπα τελειότητας τόσο το κοινό θα κατακρίνει ό,τι διαφορετικό.

Και ναι μεν είδαμε πρόσβατα την Τζούντι Ντεντς εξώφυλλο στην βρετανική Vogue, σίγουρα κάτι που δεν συμβαίνει συχνά, άρα διαφορετικό. Είδαμε όμως και την Κιμ Καρντάσιαν στην αμερικάνικη, με την αιτιολόγηση του «αυτό θέλει το κοινό». Η κότα και το αυγό δηλαδή.

Γενικά, πέρα από το τι κάνουν τα media ή οι εταιρείες ρούχων και καλλυντικών, τις προσωπικές μας ανασφάλειες χρειάζεται να δουλέψουμε όλοι, ώστε να μην αφήνουμε τους άλλους να μας επιβάλλουν τις δικές τους.

Ποιά είναι η δική σου συμβουλή και δόση αυτοπεποίθησης προς όποιον νιώθει ανασφάλεια με την εμφάνισή του, με τον εαυτό του, με αυτό που είναι;

Δεν υπάρχει κάτι πιο μαγικό από το να σε αγαπούν γι αυτό που πραγματικά είσαι. Ακούγεται σαν τσιτάτο που θα πόσταρε κανείς στο Instagram του, αλλά όντως, ποτέ τίποτα δεν μας πάει καλά αν δεν είμαστε ο εαυτός μας.

Είμαι η Μαίρη και είμαι η εμπνεύστρια και δημιουργός του PintoLife. Ζώντας η ίδια με λεύκη τα τελευταία 13 χρόνια, γνωρίζω τις δυσκολίες και τις ευτυχίες της διαφορετικότητας και έχω αφοσιωθεί πλέον στην ανάδειξή της. Ταξιδεύω σε ολόκληρο τον κόσμο από το 2006 ως VIP Αεροσυνοδός και Travel Blogger και στόχος μου είναι να εμπνέω και να υποστηρίζω καθημερινά όσους ονειρεύονται μία επιτυχημένη καριέρα και μία ισορροπημένη ζωή, απαλλαγμένη από αρνητικά συναισθήματα.

Founder
Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status