Δυσλεξία: Τα Συμπτώματα και η Διάγνωση

 • Diversity  • Δυσλεξία: Τα Συμπτώματα και η Διάγνωση

Δυσλεξία: Τα Συμπτώματα και η Διάγνωση

«Σε αυτό το ταξίδι της διαφορετικότητας, ίσως τα μικρά παιδιά να είναι μεγάλα αξιοθέατα!»

                                  

Το πρώτο μας αξιοθέατο στο ταξίδι της διαφορετικότητας στα παιδιά, είναι ο Γιωργάκης. Είναι ατσίδας, έχει απέραντη φαντασία, σκέφτεται με εικόνες και σκιτσάρει σαν πραγματικός ζωγράφος. Είναι άπιαστος στους αριθμούς, στην τεχνολογία και στις κατασκευές. Επιδιορθώνει μόνος του το ποδήλατό του και στη γειτονιά με τους φίλους του, σωστός ηθοποιός! Μοιάζει στα αλήθεια με σούπερ ήρωα που ξεγλιστράει σε όλα τα δύσκολα! Χίλιες δικαιολογίες σκαρφίζεται ο Γιωργάκης όταν έρθει η ώρα για ανάγνωση και ορθογραφία. Τι συμβαίνει στον μικρό μας ήρωα; Χοροπηδάνε τα γράμματα όταν πάει να διαβάσει, ενώ οι τόνοι, τα ω, τα οι και τα αι, τον κυνηγάνε και στον ύπνο του..

Τι μας λέει η Επιστήμη για τον Γιωργάκη;

Ο Γιωργάκης είναι δυσλεκτικός! Είναι ένας από τους πολλούς δυσλεκτικούς σούπερ – ήρωες του πλανήτη μας. Η Δυσλεξία είναι το κοινό χαρακτηριστικό διάσημων εφευρετών, καλλιτεχνών και επιχειρηματιών που έκαναν τον κόσμο μας καλύτερο, όπως ο Einstein, Edison, Leonardo Da Vinci, Picasso, Disney, Kennedy, Bill Gates, Steve Jobs και αποτελεί θείο δώρο εφόσον διαγνωσθεί έγκαιρα και αντιμετωπισθεί κατάλληλα.

ΕΙΚΟΝΑ 1. Αυτοσχέδια έκθεση δυσλεξικού 10 ετών & 2 μηνών, της Γ΄ τάξης, κανονικής ευφυΐας


Η Δυσλεξία είναι μία Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία.

Πρωτογίνεται αντιληπτή στην πρώτη δημοτικού, με θεμελιώδες σύμπτωμα την χαρακτηριστικά πολύ αργή και με λάθη ανάγνωση, ενώ η μεγαλύτερη δυσκολία παρουσιάζεται στη μεταφορά της σκέψης στο γραπτό λόγο. Οι δυσλεξικοί είναι καλύτεροι στα Προφορικά και στα Πρακτικά μαθήματα, ενώ υστερούν στα Γραπτά και στα Θεωρητικά-φιλολογικά. Ενώ έχουν καλή μνήμη, δυσκολεύονται στην αποστήθιση και σπαταλούν τον χρόνο τους σε άσκοπα διαλείμματα.

Η Δυσλεξία εμφανίζεται δια βίου στο 9 -10% περίπου του πληθυσμού, διεθνώς. Είναι βιολογικής αιτιολογίας, κυρίως κληρονομική, συνεπώς υπάρχει από τη γέννα και μπορεί να διαγνωσθεί με βιολογικά τεστ από την Προσχολική ηλικία (όπως το Pavlidis Test). Είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, διότι δεν εκδηλώνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία και συχνά συνυπάρχει με ανώτερη ευφυΐα. Συχνότατα συνυπάρχει με τη Διάσπαση Προσοχής, παρορμητικότητα και υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ).

Πώς μπορούν να αντιληφθούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί την Δυσλεξία; Ποια είναι τα κύρια συμπτώματά της;

Η Δυσλεξία εκδηλώνει τα πρώτα, «ύποπτα» συμπτώματά της στην ανάγνωση και στην ορθογραφία. Τα δυσλεκτικά παιδιά «κολλάνε» στην ανάγνωση (πολύ αργή, με πολλά λάθη, άλλα βλέπουν και άλλα διαβάζουν, δεν χρωματίζουν τη φωνή τους, πηδούν σειρές, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν λέξεις σε τέτοιο σημείο, ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν και άλλη να διαβάζουν). Η Δυσλεξία φανερώνεται, ομοίως, στην τρομερή ανορθογραφία (μολονότι οι δυσλεκτικοί γνωρίζουν τους γραμματικούς κανόνες, δυσκολεύονται να τους εφαρμόσουν, γράφουν με πολλά γραμματικά λάθη, κολλούν τις λέξεις, παραλείπουν τα σημεία στίξης και ξεχνούν να βάζουν τόνους. Μπορούν ακόμη και να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους). Υπάρχουν βέβαια και άλλα λιγότερο συχνά συμπτώματα, όπως η καθρεπτική γραφή, π.χ. 3 – ε, 9 – ρ (βλέπε εικόνα 1), η οποία εμφανίζεται συχνότερα στις λατινογενείς γλώσσες, αλλά σπανίως στην Ελληνική.


Εικόνα 2: Γραφή έξυπνου δυσλεξικού αγοριού 8 χρονών & 8 μηνών με αναστροφές, παραλήψεις, κλπ

Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς όταν αναγνωρίσουν στο παιδί τους τα παραπάνω συμπτώματα;

Η έγκαιρη και αξιόπιστη διάγνωση της Δυσλεξίας από εξειδικευμένους Ειδικούς Παιδαγωγούς και Ψυχολόγους, είναι το πρώτο βήμα το οποίο αποκαλύπτει τις πραγματικές αδυναμίες αλλά και τα χαρίσματα του παιδιού. Ως εκ τούτου, η σωστή, βιολογική διάγνωση οδηγεί και στην αποτελεσματική αντιμετώπιση. Μετά τη διάγνωση, προσωπικά ζητώ από τους γονείς να αποφύγουν την αρνητική κριτική, να κρατήσουν θετική στάση και να επικεντρωθούν στα ταλέντα του παιδιού, με αρχικό μας στόχο την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του. Ο γονέας κατόπιν ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς για τις διαφορετικές ικανότητες και ανάγκες του παιδιού του. Τέλος, αντλώντας κίνητρο από τα χαρίσματα, ο γονέας και ο εξειδικευμένος ειδικός παιδαγωγός ή ψυχολόγος, προχωρούν μαζί στην εξατομικευμένη αντιμετώπισης των δυσκολιών του.

Είμαι η Δήμητρα, Ειδική Παιδαγωγός, εξειδικευμένη στη Δυσλεξία και τις Μαθησιακές Δυσκολίες των παιδιών. Τα τελευταία οκτώ χρόνια εργάζομαι με χαρισματικά, δυσλεκτικά παιδιά και ανήκω στην ομάδα του PINTOLIFE γιατί θέλω να υποστηρίξω τη διαφορετικότητα στον τομέα της εκπαίδευσης!

Proud Editor