Δυσλεξία: Πώς αντιμετωπίζεται και ποιός ο ρόλος των γονιών

 • Diversity  • Δυσλεξία: Πώς αντιμετωπίζεται και ποιός ο ρόλος των γονιών

Δυσλεξία: Πώς αντιμετωπίζεται και ποιός ο ρόλος των γονιών

Στο άρθρο με τα συμπτώματα και τη διάγνωση της δυσλεξίας, γνωρίσαμε τον πρώτο μας σουπερ – ήρωα, τον Γιωργάκη. Μετρήσαμε τα ταλέντα του και τα συνδέσαμε με την Δυσλεξία. Αναλύσαμε αυτή την ειδική μαθησιακή δυσκολία που εμφανίζεται στην Ανάγνωση και στα Γραπτά και μάθαμε πώς να αναγνωρίζουμε τα συμπτώματά της.

Ο Γιωργάκης, λοιπόν, διαγνώσθηκε δυσλεκτικός και χαρισματικός. Και μετά;

Ποια είναι η πρώτη σκέψη που κάνει ένας γονιός που ανακαλύπτει κάτι τέτοιο για το παιδί του;

Εάν δεν το ανακαλύψει από αξιόπιστα και επιστημονικά μέσα, συνήθως η πρώτη σκέψη του γονέα είναι ότι το παιδί έχει πρόβλημα και συνήθως δε θέλει να το δεχθεί. Ταυτόχρονα όμως, λόγω άγνοιας νιώθει ενοχές, διότι ίσως πίστευε ότι ο ίδιος δεν ενήργησε σωστά και επίσης αμφισβητούσε είτε τις δυνατότητες είτε τις προσπάθειες του παιδιού, μέχρι να ανακαλύψει τα πραγματικά αίτια της σχολικής αποτυχίας του. Αντιθέτως, η δική μου εκτεταμένη εμπειρία δείχνει ότι μετά από μια έγκαιρη διάγνωση και λεπτομερή ενημέρωση από εξειδικευμένο ψυχολόγο ή ειδικό παιδαγωγό, ο γονέας απενοχοποιείται και νιώθει υπερηφάνεια και ανακούφιση για τα χαρίσματα του δυσλεξικού παιδιού του.

Υπάρχει θεραπεία για την Δυσλεξία; Μέχρι ποιά ηλικία;

Ο στόχος-σκοπός της Αντιμετώπισης είναι να μετατρέψουμε τις Δυνατότητες του παιδιού μας σε Ικανότητες. Η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια για να θεραπευτεί. Οι προϋποθέσεις για μία επιτυχημένη αντιμετώπιση είναι η έγκαιρη και αξιόπιστη Διάγνωση, η κατανόηση και η αποδοχή της δυσκολίας καθώς και η κατάλληλη και όσο το δυνατόν πιο έγκαιρη παρέμβαση, ιδανικά αν προγνωσθεί από την προσχολική ηλικία – π.χ. με το διεθνώς μοναδικό, βιολογικό Pavlidis Test. Όσο το νωρίτερο τόσο το καλύτερο. Ποτέ δεν είναι αργά για τη διάγνωση και την αντιμετώπιση της δυσλεξίας, αλλά το χθες είναι προτιμότερο του σήμερα και αυτό του αύριο.

Ποτέ δεν είναι αργά για τη διάγνωση και την αντιμετώπιση της δυσλεξίας, αλλά το χθες είναι προτιμότερο του σήμερα και αυτό του αύριο.

Πώς αντιμετωπίζεται η δυσλεξία;

Διεθνώς, η αντιμετώπιση της Δυσλεξίας είναι ψυχο-εκπαιδευτική και απαιτείται η δυναμική-συνεχής προσαρμογή της, ανάλογα με την πρόοδο του παιδιού. Ταυτόχρονα εφαρμόζεται ψυχο-κοινωνική υποστήριξη του παιδιού και της οικογένειάς του, με μεθόδους των οποίων η αποτελεσματικότητα είναι αποδεδειγμένη από διεθνείς έρευνες, όπως είναι η Μέθοδος Παυλίδη, η οποία είναι 6 ως 8 φορές πιο αποτελεσματική από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στα ελληνικά σχολεία. Η αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση είναι η εξατομικευμένη (διαφορετική για το κάθε παιδί, ανάλογα με τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του που προκύπτουν-καθοδηγούνται από την ακριβή διάγνωση), με υπολογιστές και πολυμέσα

Ποιές επιστημονικές ειδικότητες αναλαμβάνουν την Αντιμετώπιση της Δυσλεξίας;

Η δυσλεξία είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, γιατί δε φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία αφού δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και συχνά έχουν εξαιρετική λογική και ευφυΐα. Δηλαδή, στη δυσλεξία δεν υπάρχει πρόβλημα προφορικού λόγου και συνεπώς δεν τίθεται θέμα λογοθεραπείας ούτε στη διάγνωση και ασφαλώς ούτε στην αντιμετώπιση, η οποία διεθνώς είναι ψυχο-εκπαιδευτική και ως εκ τούτου πραγματοποιείται μόνον από παιδαγωγούς και ψυχολόγους, εξειδικευμένους στις μαθησιακές δυσκολίες.

Ποιοί παράγοντες επηρεάζουν την εξέλιξη της δυσλεξίας;

Όπως αναφέραμε και στο προηγούμενο άρθρο, τα αίτια της δυσλεξίας είναι νευρολογικά και συνήθως κληρονομικά. Ο Δυσλεξικός συνεπώς, γεννιέται δυσλεξικός, ανεξάρτητα από το περιβάλλον στο οποίο θα μεγαλώσει. Παρότι η δυσλεξία δεν προκαλείται από τις ψυχο-εκπαιδευτικές ή περιβαλλοντικές αιτίες, αυτές ελαχιστοποιούν ή μεγιστοποιούν τις συνέπειές της. Το υποστηρικτικό οικογενειακό περιβάλλον, οι ευαισθητοποιημένοι γονείς και οι σωστά ενημερωμένοι εκπαιδευτικοί καθώς και η ορθή επιλογή των εξειδικευμένων επιστημόνων – ειδικών θεραπευτών, είναι οι κρίσιμοι παράγοντες που καθορίζουν την εκπαιδευτική πορεία αλλά και την ψυχική υγεία του δυσλεξικού.

Ποιός είναι ο ρόλος των γονιών; Πώς μπορούν να το αντιμετωπίσουν πιο αρμονικά οι γονείς;

Ο ρόλος των γονέων είναι νευραλγικός. Η πραγματική αποδοχή και η επιβράβευση των γονέων είναι τα θεμέλια της αυτοπεποίθησης του παιδιού. Οι γονείς μπορούν να αποτελέσουν μια πραγματική ασπίδα στην ψυχολογία του παιδιού από τις αρνητικές συνέπειες της δυσλεξίας στην σχολική και κοινωνική ζωή του. Η συμβουλευτική γονέων με εξειδικευμένους ψυχολόγους βοηθάει σημαντικά τους γονείς να έχουν κοινή και σταθερή γραμμή στην θετική και αρμονική διαχείριση της διαφορετικότητας του παιδιού τους. Ξεχνάμε την αρνητική κριτική, τις συγκρίσεις και τους αρνητικούς χαρακτηρισμούς. Λέμε μπράβο για την προσπάθεια, ασχέτως αποτελέσματος και εστιάζουμε στα θετικά, για να ανεβάσουμε την αυτοπεποίθηση του παιδιού.

Η πραγματική αποδοχή και η επιβράβευση των γονέων είναι τα θεμέλια της αυτοπεποίθησης του παιδιού.

Cover Photo by Joel Muniz on Unsplash

Είμαι η Δήμητρα, Ειδική Παιδαγωγός, εξειδικευμένη στη Δυσλεξία και τις Μαθησιακές Δυσκολίες των παιδιών. Τα τελευταία οκτώ χρόνια εργάζομαι με χαρισματικά, δυσλεκτικά παιδιά και ανήκω στην ομάδα του PINTOLIFE γιατί θέλω να υποστηρίξω τη διαφορετικότητα στον τομέα της εκπαίδευσης!

Proud Editor